top of page
חיפוש

שימוש נכון במשמעת וסמכות

  • meirbochner
  • 1 בפבר׳ 2021
  • זמן קריאה 4 דקות

בימים אלו אנו חוזרים לשגרת לימודים . השגרה חשובה הן לשם חיזוק הביטחון העצמי של התלמידים המורים וההורים והן לשם פיתוח הרגלים נכונים .

חוסר ידיעה באשר ל -"מה הולך להתרחש" מהווה מרכיב ראשוני בפיתוח תחושת חוסר ביטחון אצל מרבית בני האדם , שכן תחושת חוסר השליטה היא המעוררת את הרגשת החרדה . האדם מחפש סדר , יציבות ותחושת שליטה במצבו ובגורלו .

( כל אחד/ת יכול להיזכר בתחושה העוברת בראשו שעה שהוא מגיע להשתלמות חיצונית שאין לגביה מידע כמו: עד מתי תימשך , מתי ההפסקה , מי המרצה וכו' ).

גם התלמידים מחפשים בסיס לשליטה בעצמם ובסביבתם והיציבות בדרישות ובפעולות השיגרה תורמת לכך רבות וכך אף התחושה שיש על מי לסמוך - הנהגה .

אנו עדים כיום להתדרדרות בתחושת הביטחון של התלמידים והמורים בבית הספר.

בית הספר אינו משמש עוד כמקום המגן באופן מוחלט על באיו, מקום בו התלמיד יכול לחוש משוחרר , חופשי ומוגן , וחסרה לו דמות המקרינה סמכות , דבר המהווה מקור לעירעור תחושת הביטחון ובעקבותיה מעודד התפרצויות של אלימות .

לחצר בית הספר ולכיתותיו חודרים מרכיבי הלחץ והמתח ( האקלים הסביבתי ) של

השכונה , הישוב והמדינה . חודרים סיגנון ההתנהגות ודרכי התגובה , אמצעי התקשורת ודפוסיה והיחס לכבוד האדם המקובל הן על ידי ההורים והן ע"י החברה

כדי להתמודד עם כל אלו – ולנצח עלינו ( המורים והמחנכים ) לאמץ מספר כללים

בעזרתם נוכל לשנות כיוון המהלך הזה ואף לצמצם את תחושת חוסר השליטה והאלימות הנובעת ממנה .

להלן מספר המלצות ( שפורסמו כבר בעבר ) ואשר מימושן אינו כרוך בעלויות כספיות , אלא בנחישות , כוונת אמת והתגייסות כללית :

1. איתור מוקדי אלימות – צוות מבה"ס יאתר את מוקדי האלימות ויזהה את המיקום בו מתרחשים מרבית אירועי האלימות ( חצר , ברזיה , שירותים , גב בניינים , מתחת למדרגות וכו' ) ואת זמנם .

2. נוכחות מבוגרים במוקדים אלו – מנהל בה"ס ידאג לנוכחות של מבוגרים במוקדים אלו ובמיוחד בשעות הקריטיות . ניתן להעזר בצילום מתמשך .

3. הטלת תפקידים על תלמידים – תלמידים תורנים ( כולל כאלו הנחשבים לבעיתיים ) ישמשו כסדרנים "מטעם" ( נאמני ניקיון , סדר וכו' ) ויזכו גם

בסימון חיצוני לתפקידם וגם בתגמול פומבי .

4. גיוס מתנדבים בוגרים – בה"ס בסיוע של וועד ההורים יגייס מתנדבים

( פנסיונרים או הורים שאכפת להם ) שיעבו השמירה בחצרות ביה"ס ובמוקדי אלימות פוטנציאליים ( כמו בחורשה או במגרשי משחקים ) .

5. תקנון ביה"ס – יפורסם ויתלה באופן גלוי תקנון בה"ס וכל תלמיד יקבלו הביתה לשם החתמת ההורים עליו ( אי הסכמה לחתימה זו תמנע הרשמת התלמיד לבה"ס ). יקבעו ויפורסמו דרכי שמירה על התקנון

(גמול ועונש ) ומנהל בה"ס יקפיד על ביצוען .

6. שמירה על איכות החיים בבה"ס- מנהל בה"ס יקפיד באופן הדוק על שמירת כללי יסוד בבה"ס הקשורים לאיכות החיים כמו : ניקיון הכיתות והחצר , תקינות מתקנים ( ברזיות , משחקים , מדרכות ריהוט וכו' ) צביעת קירות ודלתות , פיתוח נוי וכן עמידה בלו"ז ( צילצולים והפסקות ) הקפדה על בטיחות ואמינות ההבטחות ( קיום אירועים , הצגות וטיולים ) .

7. "עיקרון החלונות השבורים" – עיקרון ידוע מתחומי הקרימינולוגיה , על פיו היכן שיש חלון שבור שאינו מתוקן יהיו בעתיד עוד חלונות שבורים , כנ"ל לגבי ניקיון , חוצפה ואלימות . עיקרון זה של אפס סובלנות קובע כי ראוי לתקן מידית כל תקלה ולהגיב לכל אירוע מפר סדר בלי "לעבור לסדר היום" כך גם על אירועים קטנים או מעשי בריונות שכאילו "לא שמנו לב עליהם" .

8. ניווט אקלים בה"ס – בה"ס יפעל מראש למען קביעת האקלים החינוכי בו ולא יגיב בלבד . הן ע"י החדרת תוכניות לשיפור ופיתוח אקלים מעודד תקשורת ( גישור , תקשורת לא אלימה , מוגנות ועוד ) והן ע"י פיתוח רחבת בה"ס שתאפשר פעילות פיזית וחברתית מבוקרת ( מתקני ספורט , מדשאות , פינות ישיבה מוצלות וכו').

9. וויסות הפסקות – בה"ס יתארגן מבעוד מועד לוויסות ההפסקות , הן על ידי צימצום מספרן הכללי והן ע"י הגדלת משכה של כל הפסקה . מומלץ לווסת את מועדי היציאה להפסקה בין השכבות ( בין צעירים לבוגרים ) כדי למנוע מאבק על מתקנים והשתלטות של הבוגרים .

10. איתור ובקרה – בה"ס יקפיד על העברה שיטתית של שאלוני האלימות שפותחו ע"י משרד החינוך ועל צינונם במועד תוך פירסום התוצאות למי שאחראי על כך .

11. שיחות חתך ושיחות בקר – בה"ס ינהיג "שיחות בקר" בפתיחת יום הלימוד מומלץ שתנוהלנה ע"י המחנכים ובן יעלו נושאים שונים הקשורים הן לסדר של בה"ס , הן לבעיות השעה והן לבעיות שיעלו התלמידים .

מנהל בה"ס ורכזי השכבות יערכו "שיחות חתך" בהן ירואינו תלמידים באופן אקראי . השיחות יערכו בזמנים קבועים ויהיה ידוע על כך מראש .

12. פיתוח מערכת חיזוקים ושבחים – בה"ס יפתח מערכת של חיזוקים ושבחים בנוסף על השימוש בסנקציות ובעונשים . יוכרז על מצטיין שבועי בכל כתה ומצטיין חודשי של בה"ס כולו – המצטיינים יתוגמלו ושמם יפורסם . תוכרז כתה מצטיינת חודשית – שתתוגמל ( עציץ , וילון , תמונה וכו' ) .

העירייה תפרסם כל חודש שם של בה"ס מצטיין שיתוגמל בהתאם .

13. התנדבות הורים – בה"ס יעזר בוועד ההורים ויגייס הורים מתנדבים הן לשם פעולות הקשורות בטובת בה"ס ( תיקונים , רכישות , עזרה לימודית ,סיוע לחלשים וכו' ) והן לשם פרסום בה"ס וייצוגו בעירייה .

14. הפעלת בה"ס אחה"צ – בה"ס יעשה לשם פתיחת דלתותיו בשעות אחה"צ לשם פעילויות לימודיות ( הכנת שעורי בית מודרכים , שימוש במחשבים )והן לשם פעילויות חברתיות . ניתן לגייס לשם כך הורים ומתנדבים או אף תלמידי תיכון שיתוגמלו .

15. חונכות תלמיד לתלמיד – תאורגן מערכת של חונכות פנימית , בה תלמידים שיכולים יסייעו לתלמידים אחרים ( צעירים יותר או חלשים יותר ) הן בנושאי למידה והן בנושאים חברתיים .

16. פעילויות אחה"צ וערב- מחלקת החינוך בעירייה תדאג לפתוח מערכת של פעולות מאורגנות בשעות אחה"צ והערב לילדים ונוער , בהם פתיחת מגרשי ספורט בשכונות בנוכחות מדריכים ועריכת תחרויות ספורט בין השכונות , וכן הקמת חוגי שחמט , ריצה וכו' ( שעלותן נמוכה ) בנוסף לחוגי כדור רגל , כדור סל וטניס המאורגנים כבר ע"י אגודות הספורט השונות ) .

מאיר בוכנר



 
 
 

פוסטים אחרונים

הצג הכול
חרדות ילדות ומחלות נפש

חרדה אצל ילדים ומתבגרים עלולה להוביל לפסיכוזה של צעירים בוגרים הפרעות פסיכוטיות הן קבוצת הפרעות הכוללות מצבים פסיכוטיים ממושכים או קצרי...

 
 
 

コメント


bottom of page